Brändi ja turvallisuus

Brändi ei ole sama asia kuin yritysilme, sillä yritysilme on vain osa yrityksen – kampaamon, kirjapainon, kaivinkoneurakoitsijan tai koruliikkeen – brändiä. Yritysilmeeseen kuuluvat logo ja esimerkiksi yrityksen nettisivujen fontti. Brändi taas on ikään kuin yrityksen identiteetti. Brändi on yhteenveto yrityksen palveluista tai tuotteista, mikä parhaimmillaan antaa tuotteelle lisäarvoa sekä lisää sen tunnettuutta. Brändin nimen kuulemisen tulisi tuoda asiakkaalle positiivisia mielleyhtymiä ja houkutella tulemaan (tai pysymään) sen asiakkaaksi. Turvallisuuden tunne houkuttelee ostamaan, siksi monen yrityksen kannattaa korostaa mainonnassaan tuotteidensa ja palveluidensa turvallisuutta.

Miten brändi luodaan?

Brändin rakentamiseksi vaaditaan strategia, jota yrityksen tulee eri toiminnoissaan noudattaa. Brändi luodaan sen perusteella, mikä on yrityksen päätehtävä ja millaisia asiakkaita se haluaa tavoittaa. Brändin luomiseksi on selvitettävä, mikä on yrityksen visio, millaisen kuvan se haluaa itsestään antaa, ja millaisen tunteen se haluaa kanssaan asioiville asiakkaille välittää. Esimerkiksi kampaamo halunnee mainostaa sitä, että sen ammattitaitoiset kampaajat tarjoavat asiakkaalle uutta ilmettä ja parempaa itsetuntoa; asiakas löytää tulevan luottokampaajansa juuri tämän yrityksen tiloista: ystävällinen kampaaja loihtii heidän hiuksensa lumoaviksi jutellen samalla mukavia ja muistaen lastenlasten nimet ulkoa; hiukset eivät ole koskaan aiemmin näyttäneet näin hyvältä. Lisäarvoa saa profiloitumalla esimerkiksi ekokampaamoksi, minkä tuotteet ovat luonnonmukaisia ja turvallisia käyttää. Markkinoinnin ja brändisuunnittelun asiantuntija keksii tavat, joilla tällaiset viestit saadaan läpi sopivia markkinointikanavia myöten. Brändin on tänä päivänä pakko löytyä Googlesta relevanteilla hakusanoilla, muuten se jää muiden toimijoiden jalkoihin.

Asiakkaan pitää tuntea olonsa turvalliseksi

Turvallisuus ja tuttuus

Turvallisuus ja tuttuus houkuttelevat pysymään yrityksen asiakkaana, vaikka saman tuotteen tai palvelun voisi saada halvemmalla muualta. Turvallisuuden voi käsittää eri tavoin. On turvallista asioida saman yrityksen kanssa, sillä tuttuus luo turvallisuuden tunnetta ja luottamusta. Asiakkaan pitää saada esimerkiksi ajatella, että hänen luottokampaajansa tuntee hänen herkän päänahkansa, haaroittuvien hiustensa ja hiuspyörteidensä erityisvaatimukset, ja siksi hän palaa yhä uudelleen saaman henkilökohtaista ja juuri omiin tarpeisiinsa räätälöityä palvelua. Tutun asiakaspalvelijan kanssa on luontevaa jutustella, ja asiakas voi rentoutua.

Turvallisuus tarkoittaa myös sitä, että yrityksen tiloissa on turvallista liikkua ja yrityksen autoista, koneista ja muista työvälineistä huolehditaan hyvin. Turvallisuuden tuntua yrityksen tiloissa voi lisätä esimerkiksi kameravalvonnalla. Pelkkä valvontakameroiden olemassaolo ehkäisee rikoksia ja ilkivaltaa. Kameroita ei ole pakko olla joka puolella, vaan esimerkiksi ulko-oven yläpuolella. Pelkät kyltit kameroiden olemassaolosta kertovat, että yritys on investoinut omaisuutensa, työntekijöidensä ja asiakkaidensa turvallisuuteen. Valvontakameroihin voidaan yhdistää erilaisia ilmaisimia, mitkä lähettävät vartiointiliikkeeseen heti tiedon uhkaavasta murrosta, tulipalosta tai jopa vesivahingosta. Häkäilmaisin liitettynä valvontakamerajärjestelmään moninkertaistaa kiinteistön ja sen työntekijöiden sekä asiakkaiden turvallisuuden.

Turvallisuuden tunnetta luodaan myös ilmoittamalla näkyvästi siitä, että yrityksen tuotteet ovat tutkitusti turvallisia ja luotettavia. Kaikista palkinnoista, standardoinneista ja testituloksista kannattaa välittää tieto asiakkaalle. Erityisen tärkeää tuotteiden turvallisuuden korostaminen on ajoneuvokaupassa ja esimerkiksi lentoliikenteessä. Esimerkiksi Volvon brändi on turvallisuus, ja sitä se haluaa asiakkaille myydä. Toisin sanoen, Volvo ei keskity myymään autoja vaan turvallisuuden tunnetta. Näin ollen kampaamokaan ei myy pelkkiä permanentteja, vaan hemmottelua tai vegaani- tai luomuhoitoja (eli hyvää omaatuntoa) tai luottamusta ja turvallisuuden tunnetta tutun hiusalan ammattilaisen tuolissa.

Turvallisuus on myös tapahtuma- ja työturvallisuutta

Jos yrityksen autot ovat huonossa kunnossa, voi se antaa potentiaalisille asiakkaille erittäin epäedullisen signaalin. Ovatko muutkin asiat yrityksessä retuperällä? Huonokuntoinen auto heikentää ajajansa – eli yrityksen työntekijöiden – turvallisuutta ja voi vaarantaa yleisen liikenneturvallisuuden. Huollettu, hyväkuntoinen (auto)kalusto vahvistaa mielikuvaa luotettavasta yrityksestä, joka huolehtii työntekijöidensä ja muiden tiellä liikkuvien turvallisuudesta.

Työntekijöiden työturvallisuudesta huolehtimisen pitäisi olla joka yrityksen perusarvo, mutta valitettavasti näin ei läheskään aina ole. Jos asiakas näkee sotkuisen ja huonosti valaistun työtilan, missä on suuri onnettomuusriski, laskee yrityksen arvo asiakkaan silmissä. Tapahtumaturvallisuuden huomioiminen on sekin tärkeää. Järjestyksenvalvojat, joilla on vahva kokemus tapahtumaturvallisuudesta, osaavat ennakoida riskejä ja kiinnittää huomiota kaikkiin seikkoihin, mitkä voisivat aiheuttaa häiriötä ihmisjoukossa. Häiriötekijät eivät vahvistaisi yrityksen imagoa mitenkään positiivisesti. Rauhallinen ja positiivisessa hengessä etenevä tapahtuma vahvistaa asiakkaiden kuvaa turvallisesta yrityksestä, minkä kanssa on ilo asioida.

Turvallisuus osana yrityksen brändiä