Ei kannata luottaa siihen, että osaava lakitoimisto mainostaa itse itseään. Myös lakitoimiston pitää ilmoitella toiminnastaan ja hankkia uusia asiakkaista aktiivisesti. Tänä päivänä jokaisen yrityksen on löydyttävä netistä. Yrityksellä, myös lakitoimistolla, on oltava verkkosivut ja mahdollisesti vielä Facebook-sivutkin, joiden kautta potentiaalisille asiakkaille tarjotaan matalan kynnyksen yhteydenottomahdollisuus. Lakitoimiston pitää herättää luottamusta, ja se on yksi tärkeimmistä asioista lakitoimiston kotisivuja suunnitellessa. Sellainen värikkyys ja huumori, jolla esimerkiksi kampaamo, kahvila tai konsultti voi houkutella asiakkaita, ei toimi lakitoimiston kohdalla.

Kotisivujen suunnittelu, toteuttaminen ja ylläpitäminen vievät paljon aikaa. Yrittäjän ja mahdollisten muiden lakimiesten aika menee varmasti asiakkaiden tapausten hoitamiseen. Lakimiehen ei kannata käyttää aikaansa kotisivujen kanssa tappelemiseen, varsinkaan jos asiasta ei ole aiempaa kokemusta. Jos lakitoimisto palkkaa kotisivujen rakentamisesta, hakukoneoptimoinnista ja mahdollisista some-kanavista vastaavan henkilön listoilleen, kannattaa henkilö perehdyttää hyvin yrityksen arvoihin ja visioihin, jotta yrityksen brändi esiintyisi verkossa edukseen

Lakitoimistolla ei ehkä ole tarvetta oman kotisivuvastaavan palkkaamiselle, jos toiminta on suhteellisen pientä. Kannattavin vaihtoehto on silloin kääntyä kotisivuja tarjoavan yrityksen puoleen, ja tilata heiltä valmiit kotisivut. Yritykseltä voi useimmiten ostaa kotisivut avaimet käteen -pakettina, eli yrityksen antama tarjous sisältää tällöin muun muassa domainin ja verkkohotellin, kotisivujen suunnittelun ja toteutuksen, kotisivuille tulevat kuvat, logot, tekstit, ajanvarauskalenterit, pilvipalvelimen, Google Ads -tilin, turvallisuuspäivitykset ja koko hoidon ylläpidon.

Hyvät kotisivut eivät ole ilmaiset

Ilmaiset kotisivut

Netissä on useita sivustoja, joilla voi perustaa ilmaiset kotisivut. Kuulostaa houkuttelevalta vaihtoehdolta – miksi maksaa satoja euroja kotisivujen suunnittelusta ja muutamasta eurosta jopa pariinkymppiin niiden ylläpitämisestä? Kun asiaa tarkastelee lähemmin, huomaa, että ilmaisiin kotisivuihin sisältyy usein jokin jippo. Kotisivut ovat ehkä ilmaisia vain jonkin aikaa, ja tuon kokeilujakson jälkeen ne muuttuvat maksullisiksi. Voi olla niinkin, että ilmaiset kotisivut ovat hyvin riisutut, eli niille voi ladata kuvia ja tekstiä vain minimaallisen määrän, ja niissä on äärimmäisen vähän muokkausmahdollisuuksia. Tällaisetkaan kotisivut eivät ole pitkän päälle toimivat.

Monesti on niin, että ilmaisten kotisivujen domainosoitteeseen tulee automaattisesti kotisivuja tarjoavan yrityksen nimi. Jos esimerkiksi lakitoimiston osoitteeksi halutaan www.lakiasiatkuntoon.fi, ei näytä hyvältä, jos osoitteeseen ilmaantuu mukaan sivut tarjoavan, kuvitteellisen Sivunörtti-firman nimi: www.lakiasiatkuntoon.sivunortti.fi. Tämä ei herättäne luottamusta asiakkaassa. Asiakas voi ajatella, ettei korkeatasoinen lakitoimisto tinkisi tällaisessa asiassa, vaan panostaisi hyviin kotisivuihin ja omaan domainiin.

Lisäksi, ilmaisilla kotisivuilla pyörivät usein mainokset, joiden tulot menevät kotisivujen tarjoajalle, eivät lakitoimistolle. Mainoksissa voi esiintyä mitä vain. Jos lakitoimisto esimerkiksi mainitsee auttavansa velkajärjestelyissä, ei lie sopivaa, että sivulla pyörii pikavippifirman mainos. Ehkä lakitoimisto ilmoittaa olevansa erikoistunut avioeroihin – silloin voisi vaikuttaa kummalliselta, jos banneriin ilmaantuisi seuranhakusivuston mainoksia. 

Kannattaa olla valmis maksamaan kotisivuista, jotta välttyy edellä kuvatuilta ongelmilta. Lisäksi kannattaa vakavasti harkita kotisivujen suunnittelemisen ja rakentamisen ostamista ammattiosaajalta, joka osaa rakentaa vakuuttavat, laadukkaat kotisivut. Kotisivut saa halvimmillaan noin 150 eurolla, kun taas mainostoimistot veloittavat kotisivujen suunnittelemisesta vähintäänkin 500–1000 euroa. On hyvä, että sivuille sisältöä tuottava tahoa hallitsee hakukoneoptimoinnin, sillä ei riitä, että yrityksellä on verkkosivut. Verkkosivujen pitää myös löytyä. Mitä lähempänä Google hakutulosten kärkeä verkkosivut ovat, sitä vahvimmalla ollaan kilpailutilanteessa.

Kotisivujen suunnitteluun liittyviä asioita

Olipa kyseessä lakitoimiston tai jonkin ihan muun tahon kotisivut, ensin valitaan domain-nimi ja logo. WordPress-kotisivut ovat hyvä valinta, koska WordPressiä on helppo kenen tahansa käyttää. Näin ollen sivujen teemaa tai sisältöä voi halutessaan päivittää itsekin, eikä kaikkia muutostöitä tarvitse ostaa. Vielä tässä vaiheessa ei ehkä ole tarvetta tehdä kotisivuista erittäin laajoja ja kattavia. Tekstiä  voi lisätä myöhemminkin, esimerkiksi blogityyppisten päivitysten muodossa, jos sellaisen toiminnan katsotaan sopivan lakitoimiston henkeen. Sen sijaan se, mikä pitää tässä vaiheessa huomioida, on sivuston mobiiliystävällisyys. Internetiä käytetään yhtä enemmän mobiilissa, ja siksi lakitoimiston sivujen pitää latautua nopeasti ja näyttää hyvältä myös mobiilissa.

Sisällön suunnittelussa tulee huomioida asiakas. Asiansa osaava kotisivujen suunnittelija kyseleekin paljon siitä, millaisia asiakkaita lakitoimisto haluaa tavoittaa, ja laatii sisällön sen mukaan. Lakitoimiston kotisivut ovat usein pelkkä ”tuoteluettelo”, minkä perässä on yhteydenottolomake. Tuomalla sivuille kiinnostavia ominaisuuksia lakitoimisto erottuu edukseen.

Lakitoimiston kotisivujen suunnittelu